Par dzīvokļu īpašnieku patvaļu maksā visi iedzīvotāji

Drukāt
11.08.2016

AS “Olaines ūdens un siltums” (OŪS) šovasar izveidota Namu apsaimniekošanas nodaļa, kurai uzsākot aktīvu darbu, radušās vairākas atziņas, par ko tā vēlas informēt arī iedzīvotājus un visus tos, kas pilsētā izmanto namu apsaimniekošanas pakalpojumus.

OŪS Namu apsaimniekošanas daļas vadītājs Jānis Ķigurs atgādina, ka visiem dzīvokļu īpašniekiem saistošs ir Dzīvokļa īpašuma likums. Turklāt, īpašniekiem būtu ļoti vēlams iepazīties arī ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu, lai viņiem būtu  informācija par to, kā tiek veikta dzīvojamās mājas apsekošana, par tehnisko apkopi, kārtējo remontu, energofektivitātes  minimālajām prasībām, kas viņiem kā īpašniekiem ir jāzina.

Šādas lietas zinošs iedzīvotājs ir ideāls gadījums, taču faktiski visas šīs prasības dzīvokļu īpašnieks deleģē pārvaldniekam. Protams, pārvaldnieks var būt arī pašu dzīvokļu īpašnieku izveidota biedrība, dzīvokļu īpašnieku kopības izveidota institūcija, kurai uzticētas pilnvaras veikt kādas konkrētas darbības ar šo kopīpašumu. Tomēr lielākā daļa dzīvokļu īpašnieku ir uzticējuši īpašumu uzturēšanas jautājumu risināšanu profesionāliem apsaimniekotājiem -  Olainē šīs funkcijas īsteno “Olaines ūdens un siltums”.

Savas darbības sākumā “Olaines ūdens un siltums” Namu apsaimniekošanas nodaļa secinājusi, ka Olainē iedzīvotājiem nav vienota priekšstata par to, kas ir īpašums, konkrētāk – daudzdzīvokļu māja kā īpašums. Cilvēki nezina pašus pamatus, nav iepazinušies ar normatīvo bāzi, kas valstī regulē šos jautājumus, tāpēc daudziem priekšstats ir visai aprobežots vai tādā līmenī, ar ko pietiek, darbojoties un saimniekojot mazdārziņā. Salīdzinot tas skanētu tā - savu dobīti uzraku, bet kas notiek aiz sētas – tā jau nav mana darīšana! Galu galā savu gurķu dobi ikviens var veidot apaļu vai kantainu, taču dzīvokli nedrīkst pielīdzināt mazdārziņa saimniecībai. Ar dzīvokli nevar rīkoties, neievērojot elementārus būvniecības nosacījumus, kā arī citu līdzīpašnieku intereses! Tomēr Olainē tas diemžēl notiek visai bieži, un sliktos piemērus var atrast vai ikvienā mājā.

Piemēram, it kā elementāra lieta – karstā un aukstā ūdens stāvvadu maiņa. Stāvvadi ir inženierkomunikāciju sistēmas, kas ir visas ēkas kopīpašums, tātad tas pieder vienlīdzīgi visiem īpašniekiem. Un šajā gadījumā pat likumā ir noteikta zināma kārtība, kā konkrētais īpašnieks drīkst rīkoties ar kopīpašuma elementiem. Nereti notiek tā, ka cilvēks izdomā - dzīvoklī jāmaina stāvvadi, ir bijuši varbūt kaut kādi mazāk vai vairāk kompetenti ieteikumi no speciālistiem, varbūt pašiem kāds priekšstats ir, parasti gan tas notiek kāda santehniķa pavadībā, savukārt santehniķim šis priekšstats nav segts ar pietiekamām teorētiskām zināšanām.

Namu apsaimniekošanas daļas vadītājs Ķigurs stāsta, ka nereti īpašnieka un cauruļu mainītāja sadarbība sākas tad, kad santehniķis pasaka - jums ir jāmaina stāvvads, tas ir aizaudzis, es jums to izdarīšu pat attiecīgu atlīdzību. Dzīvokļa īpašniekam patīk šis piedāvājums, viņam tas liekas pieņemams, viņš sarunā ar šo santehniķi, kurš varbūt pat nemaz nav santehniķis, bet ir vienkārši paziņa, kurš apgalvo, ka māk visu izdarīt. Un tad stāvvadam tiek izgriezts kāds posms, vietā ielikts jauns un šajā brīdī arī parādās vairākas problēmas! Jāatceras, ka rīcība ar kopīpašumā esošām lietām bez saskaņošanas ar apsaimniekotāju un  pārējiem īpašniekiem ir patvaļa.

Piemēram, ir piecstāvu vai deviņstāvu māja, santehniķis noslēdz ūdeni konkrētajam stāvvadam, nolaiž ūdeni, visi pārējie dzīvokļu īpašnieki paliek bez ūdens, par ko iepriekš, protams, neviens nav paziņojis. Turklāt šis “santehniķis” nolaiž karsto ūdeni, nomaina stāvvadus, pēc tam veic šo stāvvadu atkārtotu uzpildīšanu, bet apsaimniekotājam uzrādās ūdens patēriņa starpība, un “Olaines ūdens un siltums” kā apsaimniekotājs nezina, kā starpība ir radusies. Viss bija kārtībā un pēkšņi ir starpība! Kas par vainu? Un jāmaksā par šo starpību ir visiem mājas iedzīvotājiem!

Vai šāds stāstījums ir arī aicinājums kaimiņiem, kuri redz, ka atbrauc santehniķi, mājā pazūd ūdens – ziņot par to OŪS? Izrādās, ka jā! Ja šis pasākums būtu saskaņots, tad citi nama iedzīvotāji par to tiktu brīdināti un galu galā par radušos ūdens starpību maksās visi īpašnieki! Un, ja praksē šobrīd ir redzams, ka ir mājas, kur vienkārši vairākas reizes mēnesī patvaļīgi, nesaskaņojot ar OŪS notiek stāvvadu maiņa, tad maksā par to visi kaimiņi, nevis tikai tas, kurš izdomājis nomainīt savu stāvvada posmu.

OŪS Namu apsaimniekošanas daļa norāda, ka lielākā kļūda ir tā, ka darbi tiek veikti nesaskaņojot ar OŪS. Tieši dzīvokļa saimnieks ir tas, kurš izvēlas meistaru un var darīt to par jebkādu maksu, bet galvenais nosacījums – saskaņot šīs darbības ar apsaimniekotāju, informēt, ka šādi darbi notiks un par darbu veikšanu sastādīt aktu – netiek ievērots.

Namu apsaimniekošanas daļas vadītājs Ķigurs skaidro, ka dzīvokļa īpašniekam ir jāatnāk pie OŪS, jāizsaka sava vēlme, attiecīgi jāuzraksta iesniegums un tad viņam tiek sagatavoti tehniskie noteikumi.

“Olaines ūdens un siltums” namu pārzinis Ervīns Šics norāda, ja īpašnieks veic šādu nelikumīgu nomaiņu, viņš būtībā to dara pēc vecās sistēmas. Ja mājai ir paredzēts jauns projekts, tad dzīvokļa īpašnieks maksās dubultā, jo tad, kad stāvvadus mainīs visai mājai, viņš maksās vēlreiz, jo viņa stāvvada posms būs nepareizi izbūvēts un nesaskanēs ar projektu. Speciālists piekrīt, ka darot visu oficiāli izmaksas būs dārgākas (maksu veido arī tehniskā dokumentācijas sagatavošana, inženiera darbs), jo uzņēmums attiecīgi uzņemsies atbildību par paveikto, ko savukārt nevarēs sagaidīt no santehniķa, kas samaksu būs iebāzis kabatā un līdz ar to viņa sadarbība un tālākā atbildība būs beigusies. Diez vai iedzīvotājam vēlāk izdosies pierādīt, ka santehniķis X viņa īpašumā ir kaut ko darījis! Un “Olaines ūdens un siltums” ar to arī nebūs nekāda saistība.

“Olaines ūdens un siltums” Namu apsaimniekošanas daļas speciālisti vēlreiz uzsver to, ka daudzām mājām Olainē paredzēta centralizēta visu stāvvadu nomaiņa un tāpēc nevajadzētu steigt katram savā stāvā griezt caurules un mainīt pa posmiem! Stāvvadu maiņa tiks saplānota turpmākajiem trim gadiem.

Cilvēki arī neapzinās sekas, kādas rodas pēc nesankcionētas stāvvadu maiņas, jo dzīvokļa īpašnieks izmaina sistēma darbību kopumā, cieš visi kaimiņi – nav vajadzīgā spiediena, ūdenim ir slikta kvalitāte. Saimnieks ieliek jaunas caurules un rodas ilūzija, ka viņam tagad ir labi, bet zem viņa un virs viņa dzīvokļa, ja caurules nav mainītas, viņas tāpat tur aizaugušas, un tā ir ilūzija, ka nomainot vienu stāvvada posmu, būs labāka ūdens padeve, bet tas tā nav! Ja divi caurules gali ir aizauguši, un pa vidu ir jauns posms, tad jau tur nekas neuzlabosies…tā vienkārši ir fizika!

Jāatceras, ka tam, kurš nomainīs tikai savu posmu, tik un tā būs jāmaksā, piedaloties kopīpašuma komunikāciju nomaiņā. Ja viņš šo stāvvadu posmu maiņas jautājumu ir iepriekš saskaņojis ar apsaimniekotāju, tad, protams, viņa ieguldījums tiks ņemts vērā. No kopējā aprēķina, piemēram, tiks izņemts ieguldījums materiālos, konkrētajā darbā, bet tas nenozīmē, ka vispār nebūs jāmaksā.

Cilvēkam finansiāli izdevīgāk būtu sagaidīt, kad notiks visas mājas stāvvadu maiņa, bet noteikti ir gadījumi, ka konkrētā īpašnieka dzīvoklī stāvvads jau ir galējā avārijas stāvoklī, bet mājas stāvvadu plānotā maiņa paredzēta pēc diviem gadiem. Protams, šādā situācijā gaidīt ilgāk vairs nedrīkst, tad ir jānāk uz “Olaines ūdens un siltums”, un nomaiņa, visu oficiāli apsekojot un saskaņojot, ir jāveic nekavējoties.  

Nesankcionētā stāvvadu maiņa ir viena no apzinātajām problēmām Olainē, taču pamazām atklājas vēl citas situācijas, kurās iedzīvotāji klaji ignorē kārtību, kas būtu jāievēro. Turpmāk “Olaines ūdens un siltums” informēs arī par citiem jautājumiem un kārtību, par ko jābūt informētiem un kas jāievēro dzīvokļu īpašniekiem.

Jums ir kādi jautājumi, ieteikumi vai vēlaties pavēstīt ko labu? Rakstiet mums!

 

Ienākt savā lietotāja kontā

Izveidot savu profilu

Jaunam lietotājam reģistrēties kā
Reģistrēties