Prioritāte – namu renovācija un apsaimniekošana

Drukāt
14.05.2015

Par pašvaldības uzņēmumu AS "Olaines ūdens un siltums" (OŪS) viedokļi mēdz krasi atšķirties, bet nav noslēpums, ka viena lieta no dažādiem skatpunktiem izskatās atšķirīgi. Šoreiz par uzņēmuma nostāju, darbību un citām aktualitātēm stāsta valdes priekšsēdētājs Mārcis Mazurs.

Vai esi pats definējis, kas ir "Olaines ūdens un siltums"?

Pirms kāda laika tika veikta neliela aptauja un pētījums par Olaini, kur viens no secinājumiem bija, ka pilsētu varētu salīdzināt ar "Volkswagen" markas auto. Tā kā šīs markas auto var dēvēt arī par "tautas auto", tad OŪS varētu būt viens no šī "tautas auto" četriem riteņiem, ar kura palīdzību Olaine un novads kopumā virzās uz priekšu savā attīstībā. Ikdienā ilgi filozofēt neviens neļauj, tāpēc uzņēmums pilda tam uzticētās funkcijas – siltumenerģijas ražošana, pārvade un realizācija, dzeramā ūdens ražošana un piegāde, notekūdeņu pieņemšana un attīrīšana, sadzīves atkritumu apsaimniekošana, namu apsaimniekošana un teritorijas labiekārtošanas pakalpojumu sniegšana.

Atskatoties nesenā pagātnē, 2013. un 2014. gads mums pagāja risinot dažādus siltumapgādes un ūdensapgādes jautājumus, un skaidrs ir viens – 2015. un 2016. gads mums paies, prioritāri risinot ēku apsaimniekošanas un renovācijas jautājumus.

Savā ziņā pirmais solis ir sperts, jo novadā notikuši trīs semināri par renovāciju. Kāpēc tas kļuvis aktuāli?

Renovācijas process ir vajadzīgs ne tikai Olainē, bet daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām visā Olaines novadā, ņemot vērā to tehnisko stāvokli un energonoturību. Šobrīd nekas cits neatliek, kā šo procesu turpināt, stāstot un skaidrojot cilvēkiem, ka patiesībā šis ir vienīgais veids, kā viņi var saglābt savu īpašumu daudzdzīvokļu mājās. Olainē to mēģinām darīt ar OŪS palīdzību, bet Jaunolainē un Gaismās ar SIA "Zeiferti" palīdzību. Gribētos, lai jaunu cilvēku šajos semināros būtu vairāk. Mūsu mērķis ir radīt interesi un uzrunāt tos cilvēkus, kas vēlas darīt, mainīt un radīt labos piemērus. Ja pirmajā posmā spētu renovēt vienu līdz trīs mājas, tā jau būtu maza uzvara un labais piemērs, kā arī stāsts, ko vienas mājas iemītnieki varētu stāstīt blakus mājai, utt. Laba pieredze iedvesmo.

Zinu, ka daudzu cilvēku apziņā joprojām dzīvo uzskats, ka viņiem viss pienākas. Vai varam runāt, ka pienācis laiks, kad attiecības ar apsaimniekotāju ir attiecību forma "klients – uzņēmums"? Tāpat kā ar banku vai frizieri – es maksāju un saņemu pakalpojumu.

Tieši tā. Iedzīvotājs apzinās, ka tas, kas notiek dzīvoklī, ir viņa atbildība, un lielākai daļai ir tā apziņa un izpratne, ka tas ir "mans". Lielākās problēmas sākas tad, kad dzīve piespiež saskarties ar jēdzienu  „kopīpašums”. Daudzdzīvokļu ēkās ir arī kopīpašuma domājamās daļas, par kurām tāpat ir jārūpējas, un gribētu teikt, ka tas ir jādara tāpat, kā par savu dzīvokli.  OŪS ir dzīvojamā fonda apsaimniekotājs, tad viens no uzdevumiem ir sākt mainīt šo apziņu, un viens no veidiem, kā to varētu veikt, ir renovācijas procesi. Ir īstais laiks, lai ne tikai skaidrotu to, kāpēc renovācija ir vajadzīga, bet vēlreiz atgādinātu, kas ir kopīpašums.

Cilvēki domā tikai par savu dzīvokli un ērtībām, neaizdomājas, ka renovācija maina pilsētas estētisko izskatu, dzīvokļa cena renovētā mājā ir augstāka. Tas, ko iedzīvotāji noteikti vēlas zināt – kādi ir galvenie ieguvumi?

Ieguvumus var nosacīti dalīt divās daļās. Viena daļa – tā ir ēkas energoefektivitāte, kas akumulējas rēķinos, proti, par apkuri jāmaksā mazāk. Viens no risinājumiem ir renovēt esošo apkures sistēmu, izbūvējot horizontālas divcaurules apkures sistēmu. Šobrīd Olainē ir dažas ēkas, kur ir līdzīgas sistēmas un ir individuālie siltuma skaitītāji, un dzīvokļos var individuāli regulēt siltumu paši. Bet ir svarīga nianse, par kuru ir jārunā uzreiz. Mēs kā uzņēmums, kas apsaimnieko ēku, esam paredzējuši metodiku, kas nosaka, ka cilvēkam tomēr ir jāmaksā zināma daļa no siltuma apjoma, pat neskatoties uz to, ka viņš vispār ir nogriezis radiatoros siltumu. Te ir stāsts par kopības vienlīdzību attiecībā uz siltuma sadali ēkā, kā arī nepieciešamība apkures sezonā ievērot noteiktus temperatūras rādītājus ēkas iekšienē. Mūsu pienākums ir šo metodiku piedāvāt un apspriest mājas sapulcē, par ko parasti ir asas debates. Labā ziņa ir tā, ka iedzīvotāji agri vai vēlu spēj vienoties un pieņemt lēmumu, jo tas ir izdevīgi viņiem pašiem.

Otra lieta, ko vēlējos minēt pie ieguvumiem – vizuālais tēls un nekustamā īpašuma cena. Jāsaprot, ka siltinot un renovējot ēku, savedot kārtībā ēkas konstrukcijas, palielinās īpašuma vērtība.

Lielākais darbs laikam ir izskaidrot iedzīvotājiem renovācijas nepieciešamību un ieguvumus. Ja mājā ir šis 51%, kas procesu atbalsta, pārējais jau ir tikai darbu organizēšana.

Jā, tas jau ir zināms scenārijs, un var piekrist, ka viens no svarīgākajiem punktiem šobrīd ir tieši pašu iedzīvotāju izpratne. Jāsaprot, ka iedzīvotāji saņem arī būtisku atbalstu. Nākamajā Eiropas fondu finansēšanas periodā valdība paredzējusi mazliet citādāku kārtību, proti, ja pie veiksmīgas projekta realizācijas mājas kopība iepriekš varēja saņemt 50% Eiropas finansējumu, tad šobrīd atbalsts varētu būt līdz 35%, taču OŪS kopā ar Olaines pašvaldību izstrādājuši mehānismu, kā rezultātā kopējais atbalsts Olaines novada iedzīvotājiem joprojām saglabāsies šo 50 % apmērā.

Bet vai nevar būt situācija, ka process jau sācies, ir projekts, un pēkšņi kāds vai kādi dzīvokļu īpašnieki izdomā lēmumu mainīt?

Sākotnējā balsojumā vienas mājas iedzīvotāji balsos par to, ka viņi šo renovāciju vēlas un piekrīt, ka ēkai tiks veikts energoaudita pārskats, sagatavots tehniskās apsekošanas atzinums un izstrādāts tehniskais projekts. Pēc šīs dokumentācijas sagatavošanas un kontroltāmes izstrādes mājas iedzīvotāji veiks galējo balsojumu par renovācijas procesa uzsākšanu savā mājā. Ja kopība šajā etapā tomēr atsakās no mājas renovācijas, tad finansējums, kas nodrošina iepriekšminētās dokumentācijas sagatavošanas izmaksu finansēšanu, netiek attiecināts no pašvaldības finansējuma, bet ir jāsedz pašiem iedzīvotājiem.

Kas notiks ar mājām, kurās iedzīvotāji izlems par labu renovācijai, bet mājai lēmuma pieņemšanas brīdī būs iekrājies kāds parāds?

Ieguvēji būs tie, kas pirmie izšķirsies par labu šādam lēmumam. Uzņēmums ies pretī iedzīvotājiem, lai varētu paātrināt renovācijas sākšanās procesu, un būs kā garants naudas aizņēmumam. Respektīvi, ja mājai ir parāds un par renovāciju viņi izlems kā vieni no pirmajiem, viņi būs ieguvēji, bet jebkurā gadījumā parāds būs jānomaksā, no tā neviens netiks atbrīvots.

Doma ir tāda, ka iedzīvotāju pašu spēkos ir daudz ko mainīt, nevis iedomāties, ka viņu pienākums ir tikai prasīt un gaidīt, ka lēmumu viņu vietā pieņems uzņēmums.

Olainē ir viens labs piemērs, un tā ir māja Zeiferta ielā 16. Mājas vecākais ir Jurēviča kungs, kas varētu būt piemērs, no kā iedvesmoties un skatīties, kā vajadzētu rīkoties atbildīgiem un ieinteresētiem mājas vecākajiem. Viņš ir ļoti aktīvs, un šī māja bija viena no retajām Olainē, kas savulaik pieņēma lēmumu maksāt paaugstinātu apsaimniekošanas maksu ar domu veidot uzkrājumus mājai un, ja nepieciešams, risināt dažādus mājas renovācijas jautājumus. Pateicoties kādreiz pieņemtajam pareizajam lēmumam, šajā mājā jau šobrīd ir veikti vairāki svarīgi ēkas iekšējo komunikāciju un ēkas konstrukciju siltināšanas darbi. Gandrīz visus šos darbus varēja veikt bez aizņēmuma, tikai par uzkrāto apsaimniekošanas naudu. Tas ir labais piemērs un stāsts, kā arī apliecinājums tam, ka augstāka apsaimniekošanas maksa ir rezultējusies konkrētos darbos. Ir arī zināma atšķirība, vai ēku apsaimnieko privātā sektora pārstāvis, kuram šis pakalpojuma veids ir kā bizness, vai ēku apsaimnieko pašvaldības uzņēmums, kuram būtībā tā ir nodota kā pašvaldības deleģēta funkcija. Lai apsaimniekošanas nozare uzņēmumā kļūtu daudz kvalitatīvāka, ir jāpārskata paši apsaimniekošanas principi, kā tas vēsturiski Olaines novadā ir izveidojies un kā saglabājies. Ja ir mazas apsaimniekošanas maksas, tad mēs turpinām tikai funkcionēt. Kāda ir izeja? Viena no izejām ir renovētas ēkas, otra ir apsaimniekošanas maksu pārskatīšana. Ņemot vērā to, ka mūsu nami noveco, apsaimniekošanas tēriņi tikai palielināsies.

Ir vēl viena ļoti aktuāla lieta. Tagad ir moderni domāt un rīkoties zaļi, bet Olainē dzirdētas sūdzības par ierobežotām iespējām šķirot atkritumus. Vai ir kādas labas ziņas šajā sakarā?

Atkritumu apsaimniekošanas funkcija pie OŪS nonākusi, pieņemot stratēģisku lēmumu par to, ka arī šajā nozarē pašvaldības uzņēmums pats var būt saimnieks. Šobrīd esam nonākuši pie tā, ka varam atskatīties, kas ir izdarīts un kurp virzīties, un virziens ir iezīmēts ar nākamo soli, proti, realizēt atkritumu šķirošanas un pārkraušanas centra un dalīto atkritumu savākšanas punkta (laukuma) izveidi Olaines pilsētā. Ir plānots, ka visi Olainē savāktie atkritumi nonāks šajā laukumā un tiks pāršķiroti.

Bet ko šis dalīto atkritumu laukums nozīmēs iedzīvotājam?

Šajā gadījumā uzņēmuma vīzija ir tāda, ka, izveidojot dalīto atkritumu laukumu un šķirošanas līniju, tiks izdarīts viss, lai atkritumu apsaimniekošanas tarifs Olainē nepalielinātos, un tas ir ieguvums. Ir plānots novadā izveidot atkritumu plūsmu, kas būs pareizi organizēta un zaļa. Šobrīd ir izveidotas sadzīves atkritumu savākšanas vietas, kurās mēs esam plānojuši izvietot dalītās šķirošanas atkritumu konteinerus atsevišķi papīram, PET un stiklam, un plānots, ka šo konteineru saturs nonāks šķirošanas līnijā. Plūsma būs sakārtota visos līmeņos, un jebkurā gadījumā iedzīvotāji ir aicināti jau mājās sākt šo šķirošanas procesu, jo, tikai mainot šo attieksmi kopumā, varēs sasniegt labākus un arī zaļākus rezultātus.

Savu atkritumu maisu sašķirot tagad ir pat moderni, vairāk satrauc attieksme, ka apziņa par "mans" beidzas aiz mājas sliekšņa. Arī mūsu novadā sētniekiem joprojām ir daudz darba ne jau dabas radīto nekārtību, bet cilvēku bezatbildības dēļ. Un bez Lielās Talkas arī neiztikt.

Ar kopējo kārtību pilsētā vairs nevienu nepārsteigsi, jo vairāk vai mazāk pilsēta un centrs ir sakārtoti, un katru rītu viss ir savākts. Man liekas, ka ir laiks domāt par tām novada teritorijām, kuras ikdienā neredzam vai negribam redzēt. Jau pērn mūsu kolektīvā apzināti tika virzīta doma, ka ikgadējo talku vajadzētu organizēt tā, ka tiek kārtotas tās pilsētas un novada vietas, kas gadu no gada atstātas novārtā. Diemžēl jāizsaka nožēla par to, ka brīdī, kad izskan šāds aicinājums kopā sakopt kādu aizlaistu stūri, tad Olaines iedzīvotājos diez ko liela atsaucība nav novērota. Jāapzinās, ka Olaine un Olaines novads – tie esam mēs paši, paši veidojam savas mājas. Ir jābūt apziņai par to, ka katrs esam Olaines novada sastāvdaļa.

Par atkritumu tēmu – ir kādas pirmās atsauksmes par miskastēm dzīvnieku ekskrementiem?

Nu, maisiņi, kas bija paredzēti šīm miskastēm, pazuda ļoti ātri….

Patiesībā ir skumji, jo Olainē tiek izraktas apstādījumu puķes, uzreiz  pazūd visi maisiņi... Gribētos sagaidīt sociāli atbildīgāku attieksmi no iedzīvotāju puses. 

Puķu rakšana vairs nav tik aktīva, pieļauju, ja maisiņi tur visu laiku būtu, pašvaldībai tas izmaksātu prāvu naudiņu. Bet varbūt pirmā interese noplaks, un līdz cilvēku apziņai nonāks tas, kāpēc ir šādas miskastes un ka nenoplēst visu pirmajā dienā ir normāli. Nezinu, kā bijis agrāk, bet šobrīd pašvaldības policija iesaistās preventīvajā darbā, un man liekas, ka arī pašvaldības nostāja ir tāda, ka galvenais nav sodīt, bet likt aizdomāties, nonākt līdz saprašanai ar skaidrojumu. Atgriežoties pie "tautas auto", iespējams, ka otrs no tiem četriem riteņiem ir pašvaldības policija.

Šobrīd cilvēki vēršas OŪS ar sūdzībām vai tomēr nāk arī ar konstruktīviem priekšlikumiem?

Ir visādi. Ir kritika, sūdzības, priekšlikumi un arī uzslavas. Nozares ir sarežģītas, un darba apjoms – pamatīgs, tāpēc katra, kaut pati mazākā uzslava, ir attiecināma uz visu OŪS lielo kolektīvu kā arī uz SIA ‘’Zeiferti’’ kolektīvu kurš līdzīgus darbus ikdienā realizē Olaines novadā. Līdz šim ir izveidotas daudz labas iestrādes un paveikti nozīmīgi darbi gan Olaines pilsētā, gan arī visā novadā.

Jums ir kādi jautājumi, ieteikumi vai vēlaties pavēstīt ko labu? Rakstiet mums!

 

Ienākt savā lietotāja kontā

Izveidot savu profilu

Jaunam lietotājam reģistrēties kā
Reģistrēties